Mapping tuning av motor – har du spørsmål om våre produkter ring oss på telefon: 32 72 27 00
Tekniske data:

Bilmerke: Audi A3 (8L)
Produksjonsår: 2000
Motor: 1,8 turbo
Antallhester originalt: 150hk
Tverrestilt motor
Drivstoff: Bensin Shell 99 v-power
Tohjulsdrift
Tredørs

Samme motor finnes i:
VW, Seat og Skoda

Følgende ustyr vil bli påmontert:
Manifold VAG209430-2, se her
Garrett GT 2860RS, se her
Dyser 0280150984, se her
Bensinpumpe 0580254005, se her
• Drivstoff: Shell 99 V-power racing
• Luftfilter: KN filter RR3003, se her
• V-båndsadapter for downpipe, se her
Katalysator KAT-400S, se her
• Eksos Supersprint 324566, se her
fra Felgimport Norge AS
• Forge intercooler FMINTE08, se her
• Dumpventil Forge FMCL007P: se her
• Turbotrykkregulator: se her
• Turbotrykkmåler: se her
• Fôringer: Powerflex, se her

• Justerbart senkesett: FK Silverline
• Bremser:
• Felger: TSW Croft 8x19" ET35
fra Felgimport Norge AS, se her
• Dekk: Falken FK 452, 225x35x19
Mapping/tuning utføres av
Flissundet Motorservice AS

Har du spørsmål om prosjektet eller ønsker å bestille deler ta kontakt med oss i Turbopower AS
Tlf. 32 72 27 00

Mapping/tuning av motor!
Del 01. Demontering
Del 02. Prøve montering, manifold til luftfilter
Del 03. Montering av intercooler med rørgate
Del 04
. Downpipe med eksosanlegg
Del 05. Ferdig motorrom med tilkoblinger
Del 06. Understell (fôringer, felger/dekk og dempere)
Del 07. Før oppstart
Del 08. Mapping/tuning (du er nå her)
Del 09. Oppsummering

Del 08. Mapping/fintuning av motor

Mapping av bil etter ombygging er svært viktig

Når man bygger om en motor og endrer grunnoppsettet må man ta høyde for at motoren i tillegg må mappes. Grunnen er at blandingsforholdet luft/bensin vil endre seg. Mappingen forsikrer deg mot feil blandingsforhold. Går motoren magert (lite drivstoff i forhold til luftmengde) vil man få en for stor varmeutvikling og man står i fare for motornedsmeltning. Går derimot motoren for feit er det det samme som effekttap fordi hele forbrenningsprossesen kjøles ned fordi den «druknes» i drivstoff.

Som regel kan man gå ut i fra at lambdaverdiene ved lett belastning vanlig kjøring i fart bør
ligge på ca 14,7. Ved økt belastning og pådrag legges lambdaverdien på 12,5 - 13 og max pådrag
helt ned mot 10,5 - 11.

Flissundet Motorservice fintunet/mappet motoren og hentet frem de siste hestene. Med ladetrykk på 1 bar og vi oppnådde 300 HK, med et dreiemoment på 426,4 nm. Et av de beste (kanskje det råeste) Audi A3 prosjekter med helt standard motor som har vært inne til mapping/tuning. Som en test la vi ladetrykket til 1,5 bar og oppnådde ved dette 350 HK!
Flissundet Motorservice og Roger utførte en meget bra jobb på bilen.