TEKNISKE TIPS – har du spørsmål om våre produkter ring oss på telefon: 32 72 27 00
Tekniske data:

Bilmerke: Audi A3 (8L)
Produksjonsår: 2000
Motor: 1,8 turbo
Antallhester originalt: 150hk
Tverrestilt motor
Drivstoff: Bensin Shell 99 v-power
Tohjulsdrift
Tredørs

Samme motor finnes i:
VW, Seat og Skoda

Følgende ustyr vil bli påmontert:
Manifold VAG209430-2, se her
Garrett GT 2860RS, se her
Dyser 0280150984, se her
Bensinpumpe 0580254005, se her
• Drivstoff: Shell 99 V-power racing
• Luftfilter: KN filter RR3003, se her
• V-båndsadapter for downpipe, se her
Katalysator KAT-400S, se her
• Eksos Supersprint 324566, se her
fra Felgimport Norge AS
• Forge intercooler FMINTE08, se her
• Dumpventil Forge FMCL007P: se her
• Turbotrykkregulator: se her
• Turbotrykkmåler: se her
• Fôringer: Powerflex, se her

• Justerbart senkesett: FK Silverline
• Bremser:
• Felger: TSW Croft 8x19" ET35
fra Felgimport Norge AS, se her
• Dekk: Falken FK 452, 225x35x19
Mapping/tuning utføres av
Flissundet Motorservice AS

Har du spørsmål om prosjektet eller ønsker å bestille deler ta kontakt med oss i Turbopower AS
Tlf. 32 72 27 00

Del 07. Før oppstart
Del 01. Demontering
Del 02. Prøve montering, manifold til luftfilter
Del 03. Montering av intercooler med rørgate
Del 04
. Downpipe med eksosanlegg
Del 05. Ferdig motorrom med tilkoblinger (du er nå her)
Del 06. Understell (fôringer, felger/dekk og dempere)
Del 07. Før oppstart, du er nå her!
Del 08. Mapping/tuning
Del 09. Oppsummering
DU BØR HA PÅMONTERT EN LAMDAMÅLER!!! Oppstartsøyeblikket er stort. Dette er sannhetens øyeblikk, point of no return. Du går febrilsk igjennom alle ting som er gjort og en viss nervøs stemning vil naturlig spre seg. Alle timene som er lagt ned i bilen er som blåst bort. Men før du vrir om nøkkelen er det visse punkter du bør forvisse deg om.
Før oppstart!

Husk å fylle opp olje, nytt oljefilter og fyll på kjølevæske! Sjekk for lekkasjer! Ikke spar på oljekvaliteten, bruk det beste. Dette prosjektet har valgt Mobil1 Rally Formula 5W/50 olje, som er en meget god turboolje.
Gå raskt igjennom hva som er gjort, og fjern papiret/filla som du puttet inn i turboen på sugesiden under montering.

7.1 Oljeslange/tilføring fra motor til turbo
Dette prosjektet valgte å bruke stålomspunnet teflonslange for olje inn på turbo. Den ble kappet og påskrudd fittings i begge ender. Pass på å blås slangen fri for eventuelle løse partikler. Skru den ene enden av oljeslangen inn i motorblokka. Vent med oljeinntaket på turboen. Fyll olje i hullet for oljeinntaket på turboen (helt opp) der oljetilkoblingen skal inn. Den skal være vertikalt/loddrett over olje ut. Når dette er gjort tar du den løse enden av oljeslangen og putter den opp i en pose eller bøtte og drar motoren en 4-5 ganger på starteren slik at du er sikker på at oljeslangen er fylt med frisk olje og at eventuelle fremmedlegemer er skylt ut.
Nå kan du skru på oljeslangen inn på turboen.

7.2 Lambdamåler
Prosjektet har valgt dyser med høyere kapasitet det samme gjelder bensinpumpen (se boksen til høyre) for å sikre drivstofftilførselen. Sammen med dette og alt annet, er grunnoppsettet totalt forskjellig fra det originale, man bør derfor før oppstart påmontere en lambdamåler. På tomgang bør lambdaen ligge på 14,7.

7.3 Vri om nøkkel
Sannhetens øyeblikk er kommet, er jobben gjort grundig nok, er alt tilskrudd? Vri om nøkkelen og la bilen gå på tomgang (ikke rus motoren) til du har driftstemparatur. Følg heletiden på om det er lekkasje. Er det ikke noen lekkasjer og oppdrive har du gjort en bra jobb. Hør hele tiden etter ulyder. Sjekk lambdamåleren tallet og tallet 14,7 bør lyse i displayet. Ligger verdiene over bør du være meget varsom.

7.4 Mapping av motor
Man bør etter ombygging alltid som hovedregel få mappet/fintunet bilen. Her finnes det profesjonelle aktører i markedet som kan gjøre jobben.