UNDERSTELL – har du spørsmål om våre produkter ring oss på telefon: 32 72 27 00
Tekniske data:

Bilmerke: Audi A3 (8L)
Produksjonsår: 2000
Motor: 1,8 turbo
Antallhester originalt: 150hk
Tverrestilt motor
Drivstoff: Bensin Shell 99 v-power
Tohjulsdrift
Tredørs

Samme motor finnes i:
VW, Seat og Skoda

Følgende ustyr vil bli påmontert:
Manifold VAG209430-2, se her
Garrett GT 2860RS, se her
Dyser 0280150984, se her
Bensinpumpe 0580254005, se her
• Drivstoff: Shell 99 V-power racing
• Luftfilter: KN filter RR3003, se her
• V-båndsadapter for downpipe, se her
Katalysator KAT-400S, se her
• Eksos Supersprint 324566, se her
fra Felgimport Norge AS
• Forge intercooler FMINTE08, se her
• Dumpventil Forge FMCL007P: se her
• Turbotrykkregulator: se her
• Turbotrykkmåler: se her
• Fôringer: Powerflex, se her

• Justerbart senkesett: FK Silverline
• Bremser:
• Felger: TSW Croft 8x19" ET35
fra Felgimport Norge AS, se her
• Dekk: Falken FK 452, 225x35x19
Mapping/tuning utføres av
Flissundet Motorservice AS

Har du spørsmål om prosjektet eller ønsker å bestille deler ta kontakt med oss i Turbopower AS
Tlf. 32 72 27 00

Del 05. Foringer fra Powerflex
Del 01. Demontering
Del 02. Prøve montering, manifold til luftfilter
Del 03. Montering av intercooler med rørgate
Del 04
. Downpipe med eksosanlegg
Del 05. Ferdig motorrom med tilkoblinger (du er nå her)
Del 06. Understell (fôringer, dempere, bremser, felger/dekk)
Del 07. Før oppstart
Del 08. Mapping/tuning
Del 09. Oppsummering
Alt av foringer skal byttes ut på bilen og grunnen er enkel, kjøreegenskapene skal optimaliseres. Svingegenskapene bedres, bilen blir kvikkstyrt og «tight». I tillegg stives motorfestet opp. Facemotorsport AS avd. Foringer.no er leverandør av dette produktet.
Forbedring av kjøreegenskaper og bremser

Den økte effekten på motoren krever at man må gjøre noe med understellet og bremsene på bilen. Stivere fjærer, bedre dempere, bytte alt av foringer og til slutt bedre bremsegrip er noe prosjektet skal ha på plass. For en standard bil virker bremsene som de skal og fungerer bra, men skal man bremse ned fra høye hastigheter feks på banen holder bremsene ikke mål. De originale fjærene blir også for slappe, bilen bør «strammes» opp.

5.1 Stivere motorfeste
Rett under motoren er det et motorfeste med foringer som har som formål og forhindre motorvridning. Med økt motorstyrke blir foringene for myke og bør skiftes ut med fôringer fra Powerfflex for å redusere vridningen.
Start med å skru ut bolten som er skrudd gjennom selve «t-beinet». Skru så ut de to boltene som er skrudd igjennom braketten og som er festet inn i selve bærekonstruksjonen til bilen. Disse sitter meget hardt og det er lurt å bruke rustløser for du prøver deg på disse boltene. De knekker meget lett. Selve braketten er som oftest irret fast i bærkonstruksjonen og kan være vanskelig å løsne.
Når brakett og t-bonet er demontert, skrus mutteren som holder foringene på plass. Ta ut gummiforingene og rengjør braketten og t-bonet grundig. De må være frie for fremmedlegemer. Om ikke reduseres levetiden til foringen. Vær nøye med og sett inn foring og t-bone med fett, for å forhindre at fremmedlegemer trenger inn og spiser foringene.
5.2 Hjulopphenget bak
Hjulopphenget eller bakakslingen har kun to foringer som skal byttes ut, men de sitter i gjengjeld meget godt.

Slik går du frem:
Av med hjul. Løsne håndbrekkvaierens innfestninger i bakakslingen slik at vaieren henger løst. Det blir nå en enkel sak og hekte vaieren på baksiden av bremsekalipperen. Plugg ut abs-pluggen. Sett klemme på bremseslangen og skru av denne. Skru ut den tverrgående bolten til demperne, slik at de henger løse. Løft ut fjæren. Hele hele bakakslingen henger nå i foringene du skal bytte ut. Skru ut boltene på hver side og løft ned bakakslingen.

Fjern gammel foring:
Begynn med å ha på rustløser rundt foringene.
Slå ut gummiforingen. Dette gjør du ved å slå på flensen som sitter inn mot senter av bakslingen. Bruk meisel og slå deg rundt flensen et par tre runder slik at gummiforingen løsner. (Se bilde til høyre).
Sag så over metallsylinderen som sitter igjen i bakakslingen. NB! VÆR FORSIKTIG IKKE SKJÆR FOR LANGT INN. Kutt inn mot selve akslingen da svekker du ikke konstruksjonen om du skulle være uheldig å kjære for langt inn. Slå ut metallhylsen.
Press på ny Powerflex föring:
Rengjør nøye sylinderen foringen skal presses inn i, gjerne med stålbørste og smergelpapir. Vær nøye med at sylinderen har den opprinnelig buede kanten.
Bruk gjerne salo eller lignende inne i sylinderen da glir foringen lettere på plass. Foringen skal presses fra senter av akslingen og utover. En måte å presse foringen på plass er å bruke en gjennomgående solid bolt med skiver i begge ender. Den ene siden må være mere oppbygd da deler av foringen vil stikke ut av sylinderen, se bilde til høyre.

Foringen er nå på plass! Heng opp bakakslingen.

5.3 Hjulopphenget foran
Det er forholdsvis mye jobb å bytte foringer, endeledd, styrekule, stabstag og senkesett i front. Høyre og venstre bærearm må plukkes av og traversen må løsnes (ut med de fire boltene). Og boltene kan generelt være en utfordring. Gå på med rustløser noen dager i forveien.
Slik går du frem:
Av med hjul. Du trenger ikke frakoble bremseslange eller andre tilkoblinger, men løse dem fra innfestninger.

Bærearmer:
Skru ut boltene som holder selve bærearmen, løsne endeleddet. Åpne mutteren til styrekula så langt det går og bruk meisel og hammer og bank på godset til styrekula (ikke ta helt av). Løft ned bærearmen. Den største fôringen i bærearmene må du til med baufil for å få ut. Sag over ringen selve gummiforingen sitter slå forsiktig ut. Den minste slår du ut, bruk litt rustfjerner rundt foringen. Nå henger selve bremseskiva og kalipperen i selve demperelementet.

Stabstag front (se rød del):
Løsne traversen dvs. den delen som selve bærearmene sitter i. Skru ut boltene (4stk). Den blir hengende. Ta ut gammelt stabstag (ikke lett), sett inn det nye (heller ikke lett). Lykke til!

Skru opp alt.

Bruk fjærklemme og ta av den gamle demperen, sett inn ny.