TEKNISKE TIPS – har du spørsmål om våre produkter ring oss på telefon: 32 72 27 00
Tekniske data:

Bilmerke: Audi A3 (8L)
Produksjonsår: 2000
Motor: 1,8 turbo
Antallhester originalt: 150hk
Tverrestilt motor
Drivstoff: Bensin Shell 99 v-power
Tohjulsdrift
Tredørs

Samme motor finnes i:
VW, Seat og Skoda

Følgende ustyr vil bli påmontert:
Manifold VAG209430-2, se her
Garrett GT 2860RS, se her
Dyser 0280150984, se her
Bensinpumpe 0580254005, se her
• Drivstoff: Shell 99 V-power racing
• Luftfilter: KN filter RR3003, se her
• V-båndsadapter for downpipe, se her
Katalysator KAT-400S, se her
• Eksos Supersprint 324566, se her
fra Felgimport Norge AS
• Forge intercooler FMINTE08, se her
• Dumpventil Forge FMCL007P: se her
• Turbotrykkregulator: se her
• Turbotrykkmåler: se her
• Fôringer: Powerflex, se her

• Justerbart senkesett: FK Silverline
• Bremser:
• Felger: TSW Croft 8x19" ET35
fra Felgimport Norge AS, se her
• Dekk: Falken FK 452, 225x35x19
Mapping/tuning utføres av
Flissundet Motorservice AS

Har du spørsmål om prosjektet eller ønsker å bestille deler ta kontakt med oss i Turbopower AS
Tlf. 32 72 27 00

Del 05. Ferdig motorrom med tilkoblinger
Del 01. Demontering
Del 02. Prøve montering, manifold til luftfilter
Del 03. Montering av intercooler med rørgate
Del 04
. Downpipe med eksosanlegg
Del 05. Ferdig motorrom med tilkoblinger (du er nå her)
Del 06. Understell (fôringer, felger/dekk og dempere)
Del 07. Før oppstart
Del 08. Mapping/tuning
Del 09. Oppsummering
Vi vil gjennomgå alle tilkoblinger til både intercoolerrørgaten og luft inn samt tilkbolinger til turbo. Vi vil samtidig gi en funksjonsforklaring for de ulike komponentene.
5.1 Tilkoplinger luft inn i turboen (sugesiden av turbo)
• LUFTMASSEMÅLER: Originalt er denne bilen utstyrt med et 70 mm hus for luftmassemåleren og vil derfor bli en flaskehals for luft inn da resten av luftinntaket er i 3" (76 mm), resultatet blir tap av effekt. Får å unngå dette effekttapet erstattes huset med et 3" rustfritt og eget patent. (Se bildet under). Mer luft inn tilsier også at tilførselen av drivstoff bør bedres og de originale dysene vil derfor ikke holde mål. Større dysekapasitet og bedre forstøving av drivstoffet er svaret. Vi setter også i en større bensinpumpe for å sikre tilførselen. Se beskrivelse i den grå boksen til høyre.
DUMPVENTIL: Dumpventilen sitter plassert på rørgaten til intercooleren og styres av vakuumet som oppstår i innsugsmanifolden når gasspjeldet lukkes (du slipper gassen). Når ventilen åpnes tilbakeføres ladeluften fra rørgaten til intercooleren og inn igjen på sugesiden av turboen, men etter luftmassemåleren. Dette bør være et lukket system. Hvorfor? Denne luftmengden er allerede registrert av luftmassemåleren og må igjen i systemet. Om ikke kan det oppstå problemer. Det er derfor ikke lurt å bruke dumpventil som blåser ut i det fri for biler med luftmassemåler.
• MAGNETVENTIL: Ventilen styres av motorstyringa (her vil ladetrykket bli innprogrammert). Ventilen er en «blødeventil» som har tre slangetilkoblinger. Slange nummer en tar inn ladeluft (trykkluft) via en slange fra intercoolerørgaten. Slange nummer to sender overskuddsladeluften ut på sugesiden av turboen. Slange nummer tre går til actuatoren/klokka på turboen når ladetrykket blir høyt nok. Når ladetrykket blir høyt nok aktiveres aktuatoren som igjen åpner wastegateventilen. Wastegateventilen i turboen regulerer hastigheten på turboen. Et T-stykke blir montert i slangen som går inn på sugesiden (innsuget) her kobles også slangen inn fra kullfilteret.
• VEIVHUSVENTILASJON: Veivhusventilasjonen går også inn på sugesiden men via en olje catch-tank som samler opp og «kondenserer» det meste av oljedampen.
Tilkoblinger og løsninger i motorrommet

Prosjektet har valgt kun sort silikon i motorrom for å holde rommet så anonymt som mulig. Alt av deler kan du bestille her hos oss, med på kjøpet for du den hjelpen du trenger for å gjennomføre prosjektet. Dette er ikke et fasitprosjekt, men kan alikevel være til inspirasjon. Så følg med!

5.2 Uttak fra rørgaten til intercooleren.
Dumpventil: Ventilen sitter plassert på rørgate til intercooleren (SE BILDET OVER) og styres av vakuumet som dannes i innsugsmanifolden. Slipper ladeluft inn igjen på turboens sugeside.
Uttak til magnetventilen/actuatoren: Også plassert i et uttak fra rørgaten til intercooleren. Trykket herifra går via en slange til magnetventilen som leder ladeluften til actuatoren på turboen som igjen styrer wastegatentilen i turboen.
5.3 Turbotilkoblinger
Olje inn/ut: Pass på at olje inn og ut står loddrett ovenfor hverandre. Olje inn på topp!
Vannkjøling: Vannkjøling inn/ut sendes gjennom turbo.
Downpipe: Downpipen er montert til turboen med vårt v-båndsadapter.