TEKNISKE TIPS – har du spørsmål om våre produkter ring oss på telefon: 32 72 27 00
Tekniske data:

Bilmerke: Audi A3 (8L)
Produksjonsår: 2000
Motor: 1,8 turbo
Antallhester originalt: 150hk
Tverrestilt motor
Drivstoff: Bensin Shell 99 v-power
Tohjulsdrift
Tredørs

Samme motor finnes i:
VW, Seat og Skoda

Følgende ustyr vil bli påmontert:
Manifold VAG209430-2, se her
Garrett GT 2860RS, se her
Dyser 0280150984, se her
Bensinpumpe 0580254005, se her
• Drivstoff: Shell 99 V-power racing
• Luftfilter: KN filter RR3003, se her
• V-båndsadapter for downpipe, se her
Katalysator KAT-400S, se her
• Eksos Supersprint 324566, se her
fra Felgimport Norge AS
• Forge intercooler FMINTE08, se her
• Dumpventil Forge FMCL007P: se her
• Turbotrykkregulator: se her
• Turbotrykkmåler: se her
• Fôringer: Powerflex, se her

• Justerbart senkesett: FK Silverline
• Bremser:
• Felger: TSW Croft 8x19" ET35
fra Felgimport Norge AS, se her
• Dekk: Falken FK 452, 225x35x19
Mapping/tuning utføres av
Flissundet Motorservice AS

Har du spørsmål om prosjektet eller ønsker å bestille deler ta kontakt med oss i Turbopower AS
Tlf. 32 72 27 00

Montering av downpipe og eksosanlegg!

Alt av deler kan du bestille her hos oss, med på kjøpet for du den hjelpen du trenger for å gjennomføre prosjektet. Målet med dette bygget er å hente ut mellom 285-300 hk.

Dette er ikke et fasitprosjekt, men kan alikevel være til inspirasjon. Så følg med!

Del 01. Demontering
Del 02. Prøve montering, manifold til luftfilter
Del 03. Montering av intercooler med rørgate
Del 04. Downpipe med eksosanlegg (du er nå her)
Del 05. Ferdig motorrom med tilkoblinger
Del 06. Understell (fôringer, felger/dekk og dempere)
Del 07. Før oppstart
Del 08. Mapping/tuning
Del 09. Oppsummering

Del 5. Downpipe og eksosanlegg
Det er mye arbeid med et eksosanlegg og er i høyeste grad et tålmodighetsarbeid! Det blir punktsveiset først, så det er muligheter for korrigeringer. Arbeidet starter bakfra og fremover mot den ferdige «downpipen». Downpipen er hengt opp i turboen i vårt V-båndsadapter. Dette anlegget starter med 3" downpipe frem til katalysator og reduseres i utgangen av katalysatoren til 2,5. Hele anlegget er i rustfritt stål og blir TIG-sveiset. Bildet under viser det ferdige resultat. Takk til Ketil for en kjempejobb med «tiggen»!
3.1 Arbeid starter bakfra mot «downpipen»
Den enkleste delen av denne jobben er å henge opp den bakre delen av anlegget som er en et ferdig komponent. En meget forseggjort sak i rustfritt stål (lydprøver blir lagt ut ved oppstart!!!). Henges ganske enkelt opp i de originale festene. Det er lett å få tredd det inn i festene med litt rustfjerner i foringene. Downpipen er den første delen som lages og her plasseres også en «flex»..
3.2 Frem til katalysator 400S overgang fra 3 til 2,5"
Fra Supersprint komponentet og frem mot katalysator (bakfra og frem) er rørdimensjonen 2,5". Dette prosjektet bruker katalysatoren som en reduksjon. Katalysatoren plasseres som vist på bildet under. Når katalysatoren er på plass snur vi blikket bakover 3" inn og 2,5" ut.
3.3 Lambda
I tillegg til den opprinnelige plasseringen av lambdasonden, valgte dette prosjektet å legge inn muligheten for et ekstra uttak for lambdaavlesning og eksostemperatur. Det ble lagt inn i downpipen.
Dette er et meget sportslig anlegg i rustfritt stål som går fra 3" og ned til 2,5" og er bygget med tanke på god «flow». Og passer for deg som ønsker et høyeffektanlegg. Sportskatalysatoren har 400 celler. Anlegget har to uttakt for lambdasonder. Eksosanlegget er utviklet og kan bestilles hos oss!

Art. nr.: KETA32000