TEKNISKE TIPS – har du spørsmål om våre produkter ring oss på telefon: 32 72 27 00
Tekniske data:

Bilmerke: Audi A3 (8L)
Produksjonsår: 2000
Motor: 1,8 turbo
Antallhester originalt: 150hk
Tverrestilt motor
Drivstoff: Bensin Shell 99 v-power
Tohjulsdrift
Tredørs

Samme motor finnes i:
VW, Seat og Skoda

Følgende ustyr vil bli påmontert:
Manifold VAG209430-2, se her
Garrett GT 2860RS, se her
Dyser 0280150984, se her
Bensinpumpe 0580254005, se her
• Drivstoff: Shell 99 V-power racing
• Luftfilter: KN filter RR3003, se her
• V-båndsadapter for downpipe, se her
Katalysator KAT-400S, se her
• Eksos Supersprint 324566, se her
fra Felgimport Norge AS
• Forge intercooler FMINTE08, se her
• Dumpventil Forge FMCL007P: se her
• Turbotrykkregulator: se her
• Turbotrykkmåler: se her
• Fôringer: Powerflex, se her

• Justerbart senkesett: FK Silverline
• Bremser:
• Felger: TSW Croft 8x19" ET35
fra Felgimport Norge AS, se her
• Dekk: Falken FK 452, 225x35x19
Mapping/tuning utføres av
Flissundet Motorservice AS

Har du spørsmål om prosjektet eller ønsker å bestille deler ta kontakt med oss i Turbopower AS
Tlf. 32 72 27 00

Montering av intercooler!

Alt av deler kan du bestille her hos oss, med på kjøpet for du den hjelpen du trenger for å gjennomføre prosjektet. Målet med dette bygget er å hente ut mellom 285-300 hk.

Dette er ikke et fasitprosjekt, men kan alikevel være til inspirasjon. Så følg med!

Del 01. Demontering
Del 02. Prøve montering, manifold til luftfilter
Del 03. Montering av intercooler med rørgate (du er nå her)
Del 04. Downpipe med eksosanlegg
Del 05. Ferdig motorrom med tilkoblinger
Del 06. Understell (fôringer, felger/dekk og dempere)
Del 07. Før oppstart
Del 08. Mapping/tuning
Del 09. Oppsummering

Del 3. Rørgate fra turbo intercooler til innsugsmanifold
Start med å henge opp intercooleren, her har du ulike valg av coolere. Dette prosjektet har valgt en Forge FMINTE08 intercooler som er forholdsvis stor, men meget bra kjøling. Det blir brukt 2,5" rørgate hele veien fra kompressorhus til intercoolren. Denne dimensjonen kan brukes fordi det ble gjort en modifisering av slangene til varmapparatet (se lenger opp). Rørgaten blir bundet sammen med silikon. Merk! Alle rør og rørbend må påsveises 3-4 «vorter» i hver ende slik at silikonen ikke slipper taket på grunn av trykket som vil oppstå i rørgaten til intercooleren. Vær oppmerksom på at det ikke er lurt å trykke rørstykkene helt mot hverandre i sammenføyningene på grunn av bevegelse, det kan gå spon.
3.1 Heng opp intercooleren
Dette prosjektet har valgt en intercooler som går over frontfangeren. Du ser fort hva du må gjøre her. Selve festetbraketten kan lages av 2-3 mm tykk aluminum og tilpasset som du ser på bildene. Du kan selvfølgelig velge en lavere intercooler og spare en del jobb.

3.2 Venstre side - ut av intercooler til innsugsmanifold
Venstre er stort sett «plugg and play» hele veien, start gjerne med denne siden så har du litt positivt overskudd til høyre siden.. Det blir kanskje trangt ved lykten så vær nøye. Legg gaten så tight som mulig og følg alle vinkler.

3.3 Høyre side - fra intercooler til kompressorhus
Start med å legge rørgaten fra intercooleren mot turbo. Du ser fort at du må gjøre noe med hornet, dette må flyttes bakover. Når du går inn ved batteriet, må du flytte alarmhornet, som forøvrig er leddet. Fjern den tverrgående bolten i leddet, ta av hornet skru av breketten. Det går enklere om du løsner litt på batteriet. Når du passerer batteriet med rørgaten, starter du fra kompressorhuset. Dette er en Garrett 2860 RS turbo som har en 2" utgang. Bruk en silikonovergang fra 2-2,5" og jobb deg tilbake til der du avsluttetved batteriet. Du ser nå klart hvorfor du modifiserte slangene til varmapparatet. Pass på at du ikke kommer i konflikt med vektarmen til girsystemet som bør være bevegelig. Du passerer også bremsepumpa med rørgaten, ta høyde for at motoren har en viss bevegelse under kjøring.
Dette intercooler opplegget er utviklet hos oss. Det er tilpasset manifold med toppmontert turbo, men kan endres etter ditt behov. Ønsker du annen type intercooler tipasser vi det. Tilpasses Golf, Skoda og Seat.

Ring oss nå!