DEMONTERING – har du spørsmål om våre produkter ring oss på telefon: 32 72 27 00
Tekniske data:

Bilmerke: Audi A3 (8L)
Produksjonsår: 2000
Motor: 1,8 turbo
Antallhester originalt: 150hk
Tverrestilt motor
Drivstoff: Bensin Shell 99 v-power
Tohjulsdrift
Tredørs

Samme motor finnes i:
VW, Seat og Skoda

Følgende ustyr vil bli påmontert:
Manifold VAG209430-2, se her
Garrett GT 2860RS, se her
Dyser 0280150984, se her
Bensinpumpe 0580254005, se her
• Drivstoff: Shell 99 V-power racing
• Luftfilter: KN filter RR3003, se her
• V-båndsadapter for downpipe, se her
Katalysator KAT-400S, se her
• Eksos Supersprint 324566, se her
fra Felgimport Norge AS
• Forge intercooler FMINTE08, se her
• Dumpventil Forge FMCL007P: se her
• Turbotrykkregulator: se her
• Turbotrykkmåler: se her
• Fôringer: Powerflex, se her

• Justerbart senkesett: FK Silverline
• Bremser:
• Felger: TSW Croft 8x19" ET35
fra Felgimport Norge AS, se her
• Dekk: Falken FK 452, 225x35x19
Mapping/tuning utføres av
Flissundet Motorservice AS

Har du spørsmål om prosjektet eller ønsker å bestille deler ta kontakt med oss i Turbopower AS
Tlf. 32 72 27 00

Følg med på et A3 prosjekt! Demontering
Del 01. Demontering
Før demonteringen starter, tømmes bilen for olje og kjølevæske. Fjern alt av motordeksler.
Følgende originaldeler skal demonteres og byttes ut; eksosanlegg, turbo, manifold, luftfilterboks og intercooler med rør.
1.2 Front og lykter
Det første som gjøres er demontering av front og bak/hekkspoiler. Skru av plastdekslet under motor. Frontspoileren sitter skrudd i hjulbuen, samt 3 plastplugger og 2 skruer plassert i front av motorrommet (dytt ut låsing i midten) trekk opp pluggene. Riv av front fra hjulbuen og rett ut. Demonter frontlyktene. Hekken sitter også skrudd i hjulbuene, samt underkant. De siste skruene finner du ved å åpne bakdøren og skru av nedre del av karmen.
1.3 Eksosanlegg
Jobb deg fra bakre del og fremover. Bruk rustløser på skruene til eksosklemmene, og gjerne en latmannsarm. Lykke til! Det blir lettere og løfte de ulike delene ut av gummifôringene om du bruker litt rustløser i fôringene. Du har nå skrudd deg helt frem til turboen.

1.4 Luftfilterboks
Skru ut luftfilterboks og demonter gummislanger frem mot innsug turbo. Gummslangen har en stålflens inn i turboen, vipp denne ut, det er lettere om du gir en liten oljesprut.

1.5 Intercooler
Intercooleren sitter i venstre front, skru løs og demonter rør/slanger frem mot turbo. No Problemo!
1.6 Manifold/Turbo
Manifolden og turboen sitter litt kinki plassert mellom motor og torpedovegg. Start med å løsne så mange skruer som mulig på manifolden (føl deg frem, du klarer ca. 9 muttere). Løsne turboen og ta de resterende mutterne. Løft ut manifolden. Turboen henger nå i olje inn og ut samt vannkjølingen og en festebrakett. Skru ut og løft ut turboen.

Motorrommet skal nå se ut omtrent som på bildet under. Forsettelse følger.

Demonteringen er nå ferdig. Monteringen og den virkelige jobben står nå for tur!!!
Vi vil følge et A3 prosjekt, der alt som blir gjort vil bli grundig dokumentert. Deler kan du bestilles her hos oss. Vi følger bilen fra demontering til ferdig bygget. Målet er å hente ut mellom 285-300 hk. Dette er ikke et fasitprosjekt, men kan alikevel være til inspirasjon. Så følg med!

Det er delt inn i kapitler så klikk på det enkelte kapitelet og ta en titt.
Vi starter på denne siden med del 01.

Del 01. Demontering (du er nå her)
Del 02. Prøve montering, manifold til luftfilter
Del 03. Montering av intercooler med rørgate
Del 04. Downpipe med eksosanlegg
Del 05. Ferdig motorrom med tilkoblinger
Del 06. Understell (fôringer, felger/dekk og dempere)
Del 07. Før oppstart
Del 08. Mapping/tuning
Del 09. Oppsummering